In het besparingsprogramma worden nu ook de kosten voor promotionele activiteiten en de inkoopactiviteiten opgenomen. Door dieper te snijden in de kosten wil Ahold meer ruimte vrijmaken om te investeren en te groeien.
Daarbij komen in ieder geval geen banen in het gedrang, zo liet een woordvoerder weten. Ahold wil bij alle bedrijfsonderdelen kijken in hoeverre de promotionele activiteiten, zoals de bonusaanbiedingen, effectief zijn. De aanbiedingen die minder goed werken, zouden kunnen worden geschrapt, aldus de woordvoerder.
Transportkosten
Aan de inkoopkant denkt Ahold onder meer aan handigere, bijvoorbeeld lichtere, verpakkingen, waardoor er daar op onder meer transportkosten kan worden bespaard. Het gaat volgens de zegsman niet om verdere druk op de leveranciers, maar ,,Ahold blijft altijd scherp onderhandelen”.
De onderneming wil de identieke omzet verder laten groeien, maar ook uitbreiden in de bestaande en nabije markten.
Bol.com
Het concern zet ook in op de onlinemarkt en de 'multi-channel'-levering van producten. Ahold is in de Verenigde Staten en in Nederland begonnen met het opzetten van ophaalpunten waar klanten hun op internet bestelde producten kunnen halen en biedt ook de mogelijkheid om op bol.com bestelde dingen in een AH-winkel op te halen.
In 2013 wil Ahold ook de meeste van de 82 overgenomen Jumbo/C1000 winkels hebben omgebouwd tot een Albert Heijn. Daarnaast wordt volgend jaar ook het aantal winkels in België fors verder uitgebreid. Het concern wil in 2016 50 supermarkten bij de zuiderburen exploiteren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl